Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Irisincambodjathailand - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Irisincambodjathailand - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

29 November 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Jeetje wat gaat de tijd hier hard!! Ik ben zoveel bezig en heb het zo naar mn zin dat het alweer te lang geleden is dat ik een blog geschreven heb.

Ik heb nu al 2x zwemles gegeven en wat vinden ze het geweldig. Ze zwemmen hier zelf nauwelijks en zwemles komt hier bijna niet voor. Dus allemaal een reddingsvest aan en gaan. Sommige vinden het wel spannend en houden graag een hand aan de kant vast, terwijl de meeste wel kunnen staan. Ze pikken alles wel snel op, dus dat is mooi! Wat vooral grappig is, is als ze proberen te duiken in het water. Ik heb al 100x gezegd dat ze moeten springen en hun voeten omhoog moeten gooien zodat ze als eerst met hun vingers het water ingaan. Maar dat is nog erg lastig. Ze landen meestal lekker plat met hun buik in het water. Gelukkig hebben ze een vest aan en kunnen ze er allemaal om lachen.

Vorig weekend hebben we de community tour gedaan, waarbij we naar een pagoda in een grot zijn geweest, bij de peperfarm en de zout vlaktes en secret lake hebben gezien (naam zegt genoeg). Dit was allemaal zeer indrukwekkend om te zien. Mooie dag gehad!

Afgelopen maandag ben ik met Judith (andere vrijwilligster, tevens klasgenoot) meegegaan naar haar werk. Zij gaat in de ochtend altijd naar de zout vlaktes om daar les te geven aan hele arme kindjes. Ik was daar wel benieuwd naar en omdat ik op maandag altijd vrij ben leek het mij leuk om eens mee te gaan. Dit soort kinderen had ik nog niet eerder gezien. Vieze kleding, verkeerde maat ook nog waarbij je echt kon zien dat ze een stuk armer waren dan de kinderen uit de stad. Eerst werd er lesgegeven en keek ik mee en daarna was het buiten spelen. Ik had een zakje ballonnen mee genomen en wat waren ze enthousiast toen ik die uit mijn tas haalde. Maar gierig! Zoveel mogelijk pakken en snel in je zak doen, om vervolgens met een zielig gezicht terug te komen en zeggen dat je nog niks hebt. Gelukkig hebben ze er wel veel lol mee gehad en daar ging het om. Het kan meespelen dat deze kinderen een stuk jonger zijn dan op mijn werk maar ze waren een stuk knuffeliger. Lekker op schoot komen zitten of op je rug springen ofzo. Ik pakte 1 kindje vast en liep een stukje weg van de rest en ging met hem rondjes draaien terwijl ik dus zijn handen vasthield. Dat kind ging dus met zn benen de lucht in en vloog lekker rondjes. Geweldig vond hij het en binnen no time stonden ze natuurlijk allemaal voor mijn neus en wouden ze ook. De gezichten van de kinderen waren tijdens het vliegen echt geweldig om te zien! Hoeveel plezier ze daar wel niet in hadden, zo mooi!

Ik ben hier een keer meegeweest naar een engagement party. De zus van mijn begeleidster was de bruid. Mijn begeleiders vroegen of ik traditionele kleding aan wilde en dat leek mij wel leuk. Ik dacht dat ik dan misschien wat minder zou opvallen omdat iedereen het zou hebben. Nou, wat had ik het mis, want ik was op een paar vrouwen na de enige met traditionele kleding. Zij hadden dan wel een jurkje aan, maar dan gewoon heel simpel. Toen ik aankwam voelde ik mij net een filmster, want alle ogen waren op mij gericht. Dat voelde nogal akward want ik wilde niet de show stelen ofzo. Maarja wat wil je als je de enige westerse bent, ook nog in hun ogen een reus en dan ook nog een blingbling zuurstok roze jurk aan haha. Maar goed, eerst een traditionele gebeurtenis met een soort ceremonie meester die allemaal dingen liep te zeggen wat ik natuurlijk niet kon verstaan. Dat duurde ongeveer een half uur en iedereen zat op de grond, want dat is hier normaal. Mijn benen konden niet meer, maarja moest maar. Daarna moesten de toekomstige bruid en bruidegom elkaar een ring omdoen en dat moest eerst 3x worden voorbereid zodat het goed op de foto zou komen. Daarna was het etenstijd. Oowh het begon by the way om 9 uur in de ochtend. En om 10 uur ongeveer werd de rijst, vis, kip en het vlees mij voorgeschoteld. Lekker ontbijtje! En na het eten was het oprotten, dus om 11 was het alweer afgelopen.

Als speciale activiteit zijn we nog een keer naar het kattanfestival gegaan. Dit is een festival waarbij iedereen naar de pagoda (boedhistische/hindoeïstische kerk) gaat en geld doneert. Wij hadden vanuit mijn werk een moneytree meegenomen. Daarnaast nemen veel mensen eten mee en wordt er met zn alle gegeten. Na een heel ritueel in de pagoda met de monniken werden alle kado's meegenomen door de mensen die het hadden gegeven en liepen we naar een andere tempel voor een nieuw ritueel. We moesten 3 rondjes om de tempel heen lopen en daarna werd het daar naar binnen gegaan. Wij hadden dus die geldboom en blijkbaar als je die niet hoog genoeg vasthoudt komen de kinderen op je af en trekken het geld eraf. Aangezien ik natuurlijk weer lang ben werd mij gevraagd of ik de boom wou vasthouden. Prima, alleen was het zwaarder dan ik dacht. Ik moest hem op mn hoofd vasthouden en dan ook nog met 2 handen, want dat straalde meer respect uit. Nou, mijn armen waren na 2 minuten omhoog houden er al klaar mee, maar die rondjes lopen duurde wel een kwartier ofzo. Er kwam opeens een vrouw naar mij toe en die maakte een bid beweging en nadat het mij was uitgelegd betekende dat dat zij wel even de geldboom wou dragen. Ik blij hahaha, totdat een van mijn studenten ook met iets zwaars liep en liep te kreunen en niemand wou het overnemen dus deed ik het maar weer. Het was wel echt een super leuke ervaring om eens mee te maken.

Van de week waren we weer 3 dagen vrij, want er was WEER eens een feestdag. Alleen heeft de minister deze feestdagen (waterfestival) afgeschaft. Ik snap niet helemaal precies waarom, maar het betekende dus voor ongeveer heel Cambodja 3 dagen vrij. Wij hadden besloten om naar Kep te gaan. Dit is ongeveer 45 minuten met de tuktuk. Daar is een strand, dus daar hadden wij wel zin in. We hadden wel al gehoord dat we waarschijnlijk moesten zwemmen met kleding aan maar alsnog waren we bijzonder verrast bij het strand. Ongeveer heel phnom penh (hoofdstad van Cambodja) was leeg gelopen en naar het strand van Kep gekomen. Op het strand ligt niemand. Je ziet of mensen in het water of op de stoep. Ze leggen op de stoep allemaal matjes neer die je kan huren en daar ga je dan zitten. Veel nemen lekker zelf eten mee of je kan daar bij foodtrucks wat halen. Zwemmen doen ze, behalve de kleine kinderen, allemaal dus met kleding aan. Bikini's of een zwembroek kennen ze hier niet. Ook niet voor onder hun kleding. Wij dus ook maar met kleding aan, maar we moesten nog een beetje omkleden op het strand. Wat was dat een show voor sommige Cambodjanen hoor, allemaal kijken wat we aan het doen zijn. Ik moest alleen even een ander shirt aan trekken en ik voelde me al onbeschoft. Achja alles goed gekomen, alleen daarna dus natte kleding, bleh!

's Avonds waren we een beetje op zoek naar een leuk feestje. Volgens een lokale barman was er een super leuke discotheek, altijd feest, altijd veel mensen, gegarandeerd feest! Nou dat klonk bij ons erg goed! Wij 15 minuten met de tuktuk daarheen gereden staat er in de middle of nowhere een gebouw met allemaal gekleurde discolampen. We worden voor de deur afgezet en er zitten wat Cambodjanen op de stoep en bij de deur. Dus ik vraag aan de tuktuk chauffeur: komen hier ook westerse mensen? Nee zegt ie. Alleen maar Cambodjanen. Wij lachen en we waren toch benieuwd dus gingen we maar binnen kijken. Het was me toch een hippe tent! Allemaal jonge Cambodjanen met hippe kleding, een leuke band en een dj. Ik had van te voren niet kunnen voorstellen dat dit zou bestaan in Cambodja. We vroegen om een biertje en hij vroeg of we een toren bier wouden. Nou leek ons wel leuk, maar na 3 biertjes was het wat minder want dat ding zat zo vol dat het leek alsof er bijna niks uitkwam. Het waren dan wel kleine glazen en deze werden steeds bijgevuld met ijsblokken. Dus dan kan je makkelijk wel wat meer drinken.
Oowh en in Nederland drink ik echt nooit bier, maar hier is het toch wel heel lekker! Wijn hebben ze hier niet veel en cocktails en mixdrankjes worden al snel wat duurder. Maar met het heerlijk warme weer is een fris biertje toch echt wel te doen:)

De dag erna zijn we naar Rabbitisland gegaan. Een mooi eilandje voor de kust van Kep. Dit was wel een stuk toeristischer en hier konden we gewoon in onze bikini zwemmen. Super mooi uitzicht en een prachtig eiland.

Deze week hoefde ik dus alleen vrijdag en zaterdag te werken en daarna was het alweer weekend. Dit weekend moesten we helaas wel veel voor school doen, maar toch aan het eind van de dag even een zwembadje opgezocht dus dat was weer lekker.
Nu nog maar 2 weken werken, echt de tijd vliegt! Ik kan niet wachten om te gaan reizen maar ik word toch wel een beetje verdrietig als ik denk dat ik hier afscheid moet gaan nemen van mijn werk, de stad en de mensen die ik hier heb leren kennen:(
Ik zal snel weer wat schrijven ipv 1x in de zoveel tijd zo'n lap tekst

  • 29 November 2015 - 16:55

    Daphne :

    Super leuk verhaal schat! Helemaal niet erg zo een lap tekst haha. Juist heel leuk om te lezen. De tijd vliegt inderdaad voorbij! Geniet van je laatste twee weken. Want voor je het weet sta ik voor je neus haha. Love you en dikke kus x

  • 29 November 2015 - 18:00

    Carla:

    Herinneringen voor het leven, Iris! Dit neemt niemand je meer af. Geniet verder nog een paar weken van jouw kindertjes en Cambodja en dan natuurlijk.....
    Liefs ....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2016

Eigen bedje

31 December 2015

Eilandhoppen!!

24 December 2015

Nog maar 2 weken:(

29 November 2015

Time flies when you are having fun

13 November 2015

2e week

Actief sinds 26 Okt. 2015
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 2404

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

26 Oktober 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: